Stress opstår, når der er ubalance mellem det, som forventes af dig og de ressourcer, som du har til rådighed. Forventninger kan både være ydre såvel indre krav, belastninger og ændringer i omgivelser - som overstiger de muligheder og ressourcer du har til rådighed.


De psykologiske og de fysiologiske stress reaktioner er naturlige i deres oprindelse for at overleve.


Der kan skelnes mellem kortvarig og langvarig stress. Kortvarig stress kan beskrives, som korte perioder med pludselig krav som overstiger ressourcerne, hvorefter kravene hurtigt forsvinder igen.


Langvarig stress kan beskrives som krav, der ikke forsvinder af sig selv - belastningen bliver ved. Det er denne form for stress, der kan føre til angst, depressioner og giver sig udslag i en række symptomer.


Man skal være opmærksom på ændringer i ens normale måde at være på. Stress symptomer kan ses både i fysiologiske, psykiske og adfærdsmæssige ændringer.



hovedpine

ondt i ryg, nakke eller mave

træthed

smerter i brystet

søvnbesvær

hjertebanken

åndedrætsbesvær

overfølsomhed for lyde

hukommelsesbesvær

koncentrationsbesvær

humørsvingninger

tristhed

irritation

lav selvværd

håbløshed

nervøsitet

ubeslutsom

angst

undgår andre

aggressivitet

rastløshed

skærer tænder

ryger, drikker og spiser mere

bider negle


Du kan få hjælp, hvis du oplever nogle af disse symptomer. Det er vigtig, at symptomer tages alvorligt med det samme, idet de også kan være tegn på andre fysiologiske sygdomme.


Et samtaleforløb kan hurtig hjælpe til afklaring af, hvad du skal gøre og ikke skal gøre i din nuværende situation. Et samtaleforløb vil samtidig give dig redskaber og en øget erkendelse af handlemuligheder, der kan hjælp dig fremadrettet.